Burgerschap en Ecoschool
Wat is onze bedoeling met burgerschap?
We willen bij onze kinderen kennis, houding en vaardigheden bevorderen over:
- Verdraagzaamheid (naar anders denkenden, andere culturen)
- Bewustzijn van rechten maar ook weten dat er plichten zijn in onze samenleving
- Kennis over een democratie en begrijpen hoe die verschilt van andere staatsvormen
- Waarderen van de vrijheid die je hebt en wat dit van je vraagt van je gedrag naar anderen
- Respecteren hoe we met elkaar geschillen oplossen, respecteren van de rechtstaat
- Luisteren naar elkaar en kritisch willen nadenken, vragen stellen, onderzoeken
- Mee willen doen, samen willen werken
De school ‘als gemeenschap’ en als ‘oefenplaats’
Kinderen zijn dagelijks vele uren aanwezig op school. In hun groep en ook met kinderen uit andere groepen hebben zij contacten, vriendschappen, ruzietjes, ergernissen. Er zijn afspraken in de groep, schoolregels, en we denken met de kinderen na wat een fijne omgang is met elkaar. We oefenen met dit alles in de klas, op het schoolplein, de leerpleinen, de gymzaal. Dat alles geeft een band. Er is lief en leed, we proberen dingen uit, maken fouten, we corrigeren elkaar. We kennen elkaar, proberen elkaar te helpen, nieuwe kinderen worden bv. meegenomen door maatjes, wegwijs gemaakt.
Maar de gemeenschap rijkt verder. Ook ouders zijn onderdeel. Trots leiden de kinderen hun ouders rond tijdens de inloopavonden. Ouders worden uitgenodigd voor gesprekken, voor ouderavonden, doen mee met allerlei activiteiten, zijn betrokken, geven feedback, bieden diensten aan, een gastles, helpen mee in de school, techniekworkshops, de feesten. Om de school heen zijn ook vele anderen betrokken, met zorg voor leerlingen, voor de school, advies en andere ondersteuning. Samen vormen we een gemeenschap, betrokken bij elkaar, verbonden door en met de kinderen. We zijn ons bewust van de speciale mogelijkheden die zo’n gemeenschap biedt, voor de kinderen om te leren hoe je je in een gemeenschap gedraagt, wat je ontvangt en wat je geeft, als je onderdeel wilt zijn van deze gemeenschap. Op school leggen we ook de relatie met de buitenwereld, allereerst met Nederland, waar ‘burgerschap’ belangrijk is, als je onderdeel wilt zijn van deze gemeenschap. Wat is dat eigenlijk, burgerschap vragen we aan de kinderen? Hoe doe je dat goed? Wat is daarvoor nodig? Tenslotte kijken we nog verder, naar andere landen, Europa, de wereld, de aarde en het universum
Burgerschap en de aarde: de Touwladder heeft de zilveren vlag voor duurzaamheid
Sinds 1 augustus 2021 zijn wij als Touwladder aangesloten bij ECO-Schools, een wereldwijde beweging van duurzame scholen. De leerlingenraad wilde graag iets doen aan de klimaatproblemen en meedenken hoe we duurzamer kunnen zijn. Zoekend naar mogelijkheden kwamen we uit bij deze organisatie. Eco-Schools is officieel erkend door de Verenigde Naties. De VN heeft voor 2030 zeventien Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDGs) vastgesteld. Deze doelen moeten ervoor zorgen dat de wereld, voor iedereen, een fijnere plek wordt om te leven. Met Eco-Schools dragen we als school bij aan het behalen van meerdere van deze doelstellingen, bijvoorbeeld op het gebied van afval, voedsel, biodiversiteit of het klimaat.
De leerlingenraad staat hierbij centraal. Zij bepalen aan welke van de doelen we gaan werken en komen met suggesties. Leerlingen uit verschillende klassen denken mee hoe we dit gaan aanpakken. We hebben dit jaar weer twee doelen onder handen: natuur en geld. We hebben nu het keurmerk zilver. Aan het einde van dit schooljaar hopen we voldoende duurzame stappen te hebben gezet om het keurmerk de ‘groene vlag’ te verdienen, dan zijn we een echte ECO-SCHOOL.