School
Onze school, een excellente school
We zijn trots op onze school, die in november 2022 wederom het predicaat ‘Goed’ heeft gekregen van de inspectie. Daarna zijn we opnieuw voor het predicaat ‘Excellent’ gegaan. We kregen dit in juni 2023 op basis van onze ‘Kwaliteitszorg door gespreid leiderschap’. Dat wil zeggen: De kwaliteitszorg op de Touwladder is niet alleen een zaak van de directeur, maar als team bewaken en verhogen we voortdurend onze kwaliteit. Dit doen we met behulp van het vakmanschap van de expert-leerkrachten. De Touwladder is een school die in ontwikkeling is en blijft!
Een thuis-nabije school in een dorpsgemeenschap
De Touwladder is een school met ongeveer 325-350 leerlingen, uit ongeveer 200 gezinnen. De school heeft een heel gespreide populatie, echt een afspiegeling van de gemeenschap van Sint- Michielsgestel. Met onze ouders zorgen we ervoor dat we optimale kansen bieden voor al onze leerlingen. We vragen nadrukkelijk hoe ouders hun kind zien en staan open voor hun ideeën. Die ideeën zijn ook belangrijk bij allerlei feestelijke activiteiten in en rond de school. Door de ouders is er veel extra’s mogelijk en dat waarderen we enorm! We hebben dan ook een hoge ouderbetrokkenheid en een actieve oudervereniging en MR. Maar ook de wijk voelt zich met ons verbonden. De bewoners houden ’s avonds en in de weekeinden het plein in de gaten en geven aan ons door als er iets aan de hand is. Daar zijn we erg blij mee.
Onze naam: de Touwladder
Kinderen vinden een touwladder leuk, ze spelen er graag mee. Touwladders zijn licht, kunnen makkelijk worden meegenomen en zijn overal tussen te spannen om te klimmen en grenzen te verleggen. De naam Touwladder staat symbool voor dat avontuur, want we zorgen dat kinderen uitdagingen krijgen op onze school. Uitdagingen om bijvoorbeeld te leren omgaan met onze boerderijdieren of met onze schoolhond Taron. Je grenzen verleggen door Taron een snoepje te geven of een kip het graan uit je hand te laten pikken. Uitdagingen zijn er ook genoeg op het gebied van leren lezen, taal en rekenen, sport en spel, meedenken met het beleid via de leerlingenraad, dansen, toneel, zang, mediawijsheid, onderzoek doen en daarover (techniek)dingen maken.
De naam “De Touwladder”, zorg voor uitdaging, is de eerste bron van inspiratie voor ons onderwijs.
De speelplaats en het sprookje van de vuurdraak
We willen in de pauzes en na schooltijd een fijne plek voor kinderen bieden. We hebben daarvoor een hele ruime speelplaats rond de school, die zo groot kon zijn omdat de speelplaats openbaar terrein is. Er zijn daarom geen hekken geplaatst, behalve bij de kleuters, de peuters en de BSO. Na schooltijd gaan de hekken daarvan ook weer open. De speelplaats is ontworpen op basis van een sprookje. Er zijn een aardmannetje, een waterpomp en een waterengel te ontdekken. Er is een wadi, een doorwaadbare plaats. Daarin liggen drakenstenen en een uitdagend klim parcours om over het water heen te komen.
De figuren uit het sprookje staan symbool voor belangrijke aspecten van het leven, die we de kinderen willen meegeven: vriendschap, samenwerken, trouw; maar ook kritisch nadenken, onderzoeken, voor uitdagingen willen gaan. Deze aspecten van het sprookje zijn een tweede inspiratiebron voor ons onderwijs.
Katholieke achtergrond
De Touwladder is een basisschool met een katholieke achtergrond, waar iedereen welkom is. Dit aspect komt tot uiting in het vieren van de jaarfeesten met de kinderen en de ouders, waarbij ieder vrij is op eigen wijze het achterliggende gedachtegoed te beleven. Deze feesten geven ons de mogelijkheid om onze verbondenheid met elkaar te beleven.Verbondenheid met elkaar is de derde inspiratiebron voor ons onderwijs.